CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

27 Februari, 2009

Tazkirah Yaumul Jumm'ah

Hari ni, aku sedang baca satu buku terbaru keluaran Pustaka al-Syafa.Tajuknya rumah yang tidak dimasuki malaikat.menarik ni,kata hati aku...
korang penah dengar tak?kekadang..ada sesetengah org kata,umah dia ni panassss jer...laki bini begaduh,anak sakit demam selalu...

setengah org lak, kata..uis Pah, sejuk umah ko ni..konon2 feng shui baikla...korang tau tak, kedatangan malaikat ke rumah kita, yakni malaikat rahmat sangatlah ditunggu2.lagi baik kalau malaikat tu,sentiasa jer duk dlm umah kita,sebabnya....

malaikat tu bawak 1001 kebaikan, keberkatan dan juga kesejukan dalam rumahtangga.
bahkan, malaikat juga dapat menolong kita mengusir jin dan syaitan seterusnya menjaga kita dr sebarang marabahaya.

aku perincikan sikit apakah penyebab malaikat tak mau singgah dan masuk umah kita kalau :

1) rumah org yg putuskan silaturrahim
2) rumah org yg derhaka pada org tua.
3) makan harta anak yatim
4) memakan harta riba
5) penghuninya biasa mencaci maki (kepada manusia dan haiwan)
6) terdapat gambar/patung (kena simpan la jawabnya gambo kami anak beranak)
7) terdengar nyayian atau alat muzik/ada loceng
8) rumah yg berbau busuk
9) penghuninya tidak mandi janabah(mandi wajib)
10) penghuninya org yg suka membazir
11) pelaku dosa besar
12) meninggalkan solat


kalau nak tahu lebih lanjut.gilah cari buku kat pasaran...
i'm sorry...

2 komentar:

Jenna berkata...

rase2 cam penah baca buku ni...
nk kena cari balik buku ni

Tok Li berkata...

Tu lah kadang2 kita terlepas pandang pada adab2 yg patut kita jaga dlm Islam...