CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

27 Februari, 2009

Tazkirah Yaumul Jumm'ah

Hari ni, aku sedang baca satu buku terbaru keluaran Pustaka al-Syafa.Tajuknya rumah yang tidak dimasuki malaikat.menarik ni,kata hati aku...
korang penah dengar tak?kekadang..ada sesetengah org kata,umah dia ni panassss jer...laki bini begaduh,anak sakit demam selalu...

setengah org lak, kata..uis Pah, sejuk umah ko ni..konon2 feng shui baikla...korang tau tak, kedatangan malaikat ke rumah kita, yakni malaikat rahmat sangatlah ditunggu2.lagi baik kalau malaikat tu,sentiasa jer duk dlm umah kita,sebabnya....

malaikat tu bawak 1001 kebaikan, keberkatan dan juga kesejukan dalam rumahtangga.
bahkan, malaikat juga dapat menolong kita mengusir jin dan syaitan seterusnya menjaga kita dr sebarang marabahaya.

aku perincikan sikit apakah penyebab malaikat tak mau singgah dan masuk umah kita kalau :

1) rumah org yg putuskan silaturrahim
2) rumah org yg derhaka pada org tua.
3) makan harta anak yatim
4) memakan harta riba
5) penghuninya biasa mencaci maki (kepada manusia dan haiwan)
6) terdapat gambar/patung (kena simpan la jawabnya gambo kami anak beranak)
7) terdengar nyayian atau alat muzik/ada loceng
8) rumah yg berbau busuk
9) penghuninya tidak mandi janabah(mandi wajib)
10) penghuninya org yg suka membazir
11) pelaku dosa besar
12) meninggalkan solat


kalau nak tahu lebih lanjut.gilah cari buku kat pasaran...
i'm sorry...

20 Februari, 2009

hidup biar sempoi!!



Betul ke kata orang:
"HIDUP tiada makna kecuali anda mempunyai jawapan kenapa anda menangis dan kenapa anda ketawa"

* kata upin dan ipin lak: betui..betui..betui...
(betui ajer demer nih!!)

13 Februari, 2009

Pernah dengar sajak ni?



aku agak sentimental harini. walaupun begitu,banyak kerja2 urgent yg perlu aku langsaikan.spesifikasi output, anggaran belanjawan 2010- 2011, cadangan menambah baik perkhidmatan pinjaman lah...macam2..
baru berhajat nak off petang sebab duty pagi tapi dek kesibukan ni,terpaksalah dibatalkan.

tapikan,dalam pada kesibukan mencari maklumat,aku terjumpa sajak ini.aku tak tau apa tajuknya tp aku kagum dgn bait- bait puitis isi sajak ni...korang macammana?

Perpustakaan Tercinta Ini
Pelabuhan Kebudayaan Peradaban Zaman
Gedung Akal Laut Bicara Manusia

Mutiara Pendeta Tasik Pujangga
Kota Kebenaran Penaung Kebebasan Ucapsuara
Dari Ruang Ini Bersinar Keagungan Pemikiran
Menghayati Teluk-liku Zaman Demi Zaman
Tanpa Prasangka Apa Tanpa Batas Benua

Kekal Bersama Angin Yang Mengusapi
Abadi Bersama Langit Yang Memayungi
Dikeramatkan Untuk Anda Menghirup Segala
Di Perpustakaan Tercinta Ini



Usman Awang
Januari 1970

06 Februari, 2009

Cuti CNY yg mengesankan...

Heheheh...ku baru masuk ke opis pada minggu ni sebab ambik AL yg panjang..Haris pun sama naik..Ilman apatah lagi.maklumlah..awal2 tahun,cuti masih ada 30 hari.nanti masuk yg thn lepas punya ada 15 hari lagi..fuh,kaya cuti aku!!!

Disebabkan cuti nan panjang dan aku berulang alik ke Teluk intan berhari2 menyetelkan byk mende,tak masuk pegi balik umah mak mentua pehtu balik umah aku
(umah kami dekat,dlm 30 minit jer)...ada beberapa benda yg nak aku kongsi bersama korang:

1) aku gila tgk anak betung.stress oo tgk derang.tak sabo nak tunggu dr episod ke episod.La ni,aku sekorga dah addict sama itu crita hantu..(angkara Ilman yg suka tgk citer Niang rapik)


2) aku kena sengat dek lipan. jam 4 pagi sewaktu hujan lebat dan tgh syok giles tido bersama haris dan anak.mujurlah derang tak kena gigit..sakit siot!!!


3) aku sekorga gi piknic kat lumut.main kat Marina Cove Teluk Batik.sonok gila main terutama main slides tinggi tu..gayat teman.
* gambar akan ku upload kemudian...huhuhuuu!!

04 Februari, 2009

Adoi,tagged lagi!!

Ummi Rosma has tagged me with this.( hem,tag dr kay pon,belum ber-ambik2...)

Rules:
1. Each blogger must post these rules.
2. Each blogger starts with ten random facts/habits about themselves.
3. Bloggers that are tagged need to write ten facts about themselves.
4. You need to choose 10 people to tag and list their names.

My Random Facts/Habits :
1. I am stubborn and hard hearted.
2. I have strong imagination and outgoing personality.
3. I am really systematic...Dah,keje pun jadik librarian..
4. My hobby is reading..reading and reading,no matter how..
5. I love green.
6. High spirited.
7. Loves literature and the arts.
8. I have a very bad habit; angry
9. Loves to be loved, boleh?
10. Easy to get along with and talk to.

The persons to be tagged are
ilah
acai
abg man
pia
kak ida

itu jelah..yg lain2 aku blom jumpa sapa bleh buat..hehehe!!!