CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

06 Jun, 2008

Belacan? ooo.. i tak makan!!


Belacan ni kan keju orang Asia (macam kita)..aku paling tak suka bila aku mkn sambai belacan dgn penuh khusyuknya dan org sebelah bleh kata..au..busuk,I tak makan belacan nih...

Pada aku,belacan ni pembangkit selera.dlm sambal,air asam hatta kangkung goreng,belacan tak penah dilupakan..dengan nasik panas, ikan goreng,sambal dan ulam (kalu dapat petai ker..ngam hoo!!)sure nama bos pung,aku bleh lupa..

apa yg korang perlu tahu adalah:
1. nama belacan dari pertogis iaitu 'balcao' - yg dieja 'balichao'
2. belacan yg blom dibuka bngkusan,tak perlu disimpan dlm peti sejuk.Bila dah
terbuka plastik/kertasnya,kita kna simpan dlm bekas kedap udara dan disejukkan
utk tahan lebih lama.
3. Belacan ada tiga gred.Jgn ingat tudung jer ader kelass2 nya eh?:
-gred 1:diperbuat dr udang geragau @ udang putih.Berwarna putih.
-gred 2:diperbuat dr udang kecil & ikan bilis.Berwarna gelap.
-gred 3:diperbuat dr pelbagai jenis ikan kecil. Berwarna hitam.



Oleh itu,para ibu2..kawan2..keaslian sesebuah hidangan dijamin dengan kebersihan,penggunaan dan pilihan belacan yg tepat bagi menjamin kualiti.
jgn tau makan jer,occay?

12 komentar:

Along&Lyen berkata...

huhuhu...sapa x mkn belacan tu rugi woo..dia x tau betapa nikmatnyer makan sambal belacan...

PadliDotCom berkata...

kalau geli dgn belacan, boleh gantikan dengan coklat... bak kata orang tua, coklat tu belacan mat salleh

amochan berkata...

ye ye... sedap nye sambai belacan neh.. mkn papew pun.. mesti nak kene sambai belacan.. tol ah.. sambai belacan neh sbg penaik rasa... mknn xbest pun, jadi best sbb makan nga sambai belacan

suara berkata...

baru pagi tadi makan nasi goreng belacan... hehe

cendawanintim berkata...

tetiba air liur meleleh nih...hiks

santai selalu berkata...

ish ish...
bru je hbs lunch tp bc pasal belacan ni,
mcm nak mkn lg....
haha.. belacan memg best!

lizz berkata...

org melayu x mkn sambal belacan..xbest woo..hehehe!! baru smlm uat..best!

Adry berkata...

mmm... memang sedap... aku pernah makan gak sambal belacan .... tp aku alergik ngan udang... jadi otomatik tak ble makan belacan!! UUUwwwaaaaa

one_munawwarah berkata...

saye merantau negeri orang pon bawak belacan

Madu Warna Biru berkata...

oh saya sangat suka.. walaupun saya alergy saya tetap memakannya walaupun selepas makan saya punya mulut telingan dan mata bengkak.. haih kenapalah jadi pada saya ni..

羅志祥Little Pig berkata...

That's actually really cool!!AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色

周杰倫Jay berkata...

cool!i love it!AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,a片,AV女優,聊天室,情色